• عقیده مشهورهرزبرگ این است که کار، خودمنبع اولیه انگیزش در سازمان است.
  • فردریک هرزبرگ کار انفرادي رابخشی از کارگروهی می داند و افزایش بهره وري در سازمان را در ساختار کار گروهی می بیند.
  • بر اساس نظریه هرزبرگ، کارکنانی که رضایت خود را با هر دو عوامل انگیزه و عوامل بهداشتی نشان می دهند، باید عملکرد برتر داشته باشند و کسانی که از هر دو عامل ناراضی هستند، باید عملکرد ضعیف داشته باشند.
  • (فردریک هرزبرگ)، یک روان‌شناس آمریکایی بود که به یکی از تاثیرگذارترین افراد در مدیریت تجارت تبدیل شد
  • بر اساس گفته‌های هرزبرگ، مسائل بهداشتی نمی‌تواند در کارکنان انگیزه ایجاد کند، اما در صورتی که به آنها رسیدگی شود، نارضایتی را به حداقل می‌رساند.
  • هرزبرگ سعی می‌کند به ریشه انگیزه در محیط کار دست پیدا کند.
  • بر اساس نظریه هرزبرگ، بیشتر افراد واقعا می‌خواهند یک کار خوب و درست انجام دهند. برای کمک به آنها مطمئن شوید که در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌اند که استعدادهایشان به خوبی استفاده می‌شود.
  • در نظریه دوعاملی انگیزش هرزبرگ، فردریک هرزبرگ بر این باور بود که رابطه کار با فرد یک رابطه اصولی و اساسی است و فاکتورهای ضعیف بهداشتی می‌تواند بر عوامل انگیزشی تأثیر منفی بگذارد.
  • هرزبرگ سعی می‌کند به ریشه انگیزه در محیط کار دست پیدا کند.
  • این نظریه حاکی از آن است که برای داشتن شادترین و بهره‌ورترین نیروی کار، باید عوامل انگیزشی و بهداشتی را بهبود ببخشید.
  • هرزبرگ و همکارانش بعد از انجام تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که خود شغل مهمترین عامل ایجاد انگیزش در محل کار است.