• نظام يا سيستم پيشنهادات ، تكنيكی است كه می‌توان از فكر و انديشه های كاركنان برای مسئله يابی، چاره‌جويی و حل مسائل و مشكلات سازمانی بهره جست.
  • بر اساس نظام پيشنهادات كليه كاركنان از عاليترين رده سازماني تا پايين ترين سطح آن میی‌توانند پيشنهادات، ايده‌ها ، ابتكارات و نظرات خود را برای رفع نارسايی ‌های موجود در روند كاری و يا بهبود روشهای انجام كار و يا افزايش كيفيت توليد ارائه دهند.
  • نظام پيشنهادات فقط انتقاد نيست بلكه در آن راه چاره نيز ارائه می‌گردد. فقط به بيان مشكلات پرداخته نمی شود بلكه راه حلهای رفع مشكلات نيز ارائه می شود.
  • استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات در يك سازمان توجه و حساسيت كاركنان را به فرآيندهایی كار بيشتر كرده و باعث مشاركت بيشتر كاركنان در سازمان می شود.
  • از مهمترين دلايل عدم استقبال كاركنان از سيستم پيشنهادات به دليل بي‌توجهیه نظرات و پيشنهادات كاركنان بوده است. كه نظرات و پيشنهاداتی را مطرح‌كرده اند ولی به آنها بهايی داده نشده است.
  • براي كاركرد بهتر اين نظام در سازمانهاي ايران ابتدا بايد كار فرهنگی صورت گيرد تا ذهنيتی كه از ارائه پيشنهادات دارند تغيير يابد، به همين علت اگر اين سيستم را در سازمان مستقر گرديد انتظار نداشته باشيد كه از فردای آن روز پيشنهادات از جای جای سازمان سرازير گردد.
  • بررسی ها و تحقيقات نشان می دهد كه در بين كشورهای دنيا ژاپني‌ها ار اين نظام بهتر و بيشتر استفاده كرده اند و قسمتی از رشد و پيشرفت خود را مرهون مديريت مشاركتی می‌دانند.